recent
أخبار ساخنة

مع السلامة يا رمضان

كراكيب أشرف صالح
الصفحة الرئيسية


 


مع السلامة يا رمضان

 

 

خلصت ايامك وهاتمشي

ولسة روحنا ما شبعتشي

رمضان يا ماشي وسايبنا

مع السلامة وما تغبشي

 

بنودعك والدمع بيجرى

ما هى جريت ايامك بدرى

يا ضيف جميل ع القلب عزيز

هانستناك ما تطولشي

 

هاتوحشنا تعالالنا بسرعة

وهانحسب لليلة الرؤية

والله صعب علينا فراقك

يا زينة شهور الدنيا

 

والله غالى يا رمضان

يا مجمعنا على القران

وتهجد وصلاة تراويح

مع السلامة يا رمضان  





  



بسم الله الرحمن الرحيم

 

عودة الحق الى اصحابة

 

حدثت هذة القصة فى مصر فى زمن ما ولغرابتها  اردت ان ارويها لكم لتكون عظة لنا جميعا

وان الطمع فعلا يقل ما جمع فالنبدأ على بركة الله

 

الاشقاء

 

كان يوجد شقيقان يعيشان فى ريف مصر  الحاج عبدالله  واخوة  شلبى

كان الحاج عبدالله ربنا موسعها علية  من كل شي  من الاخلاق والطيبة

والسمعة الطيبة والسيرة الحسنة  وكان يمتلك  اراضى زراعية كبيرة واموال يعنى

ربنا فاتحها علية من وسع الا انة لم يرزق هو وزوجتة السيدة حميدة من الاولاد رغم

مرور سنوات طويلة على زواجهم فقد بلغ الحاج عبداللة الستون من العمر وبلغت

زوجتة السيدة حميدة الخمسون من العمر وكما قولت سابقا لم يرزقهم الله من الاولاد

 

اما شلبى كان عكس اخوة الحاج عبداللة فى كل شي

كان فقير جدا ويعمل اجير عند الناس وكان اخوة الحاج عبداللة يساعدة

ولكن الله عوضة عن نقص المال بالذرية فقد كان عندة اربعة من الابناء الذكور

ولكنهم مازالوا صغار اكبرهم  سبعة عشر عام  والاصغر خمس سنوات

 

اليأس وسؤء التقدير

 

 

فجأة وبدون سابق انذار طلعت فى دماغ الحاج عبدالله فكرة ليست بالحكيمة ابدا

وكانت غلطة عمرة وسبب لتعاستة هو وزوجتة السيدة حميدة ولم يشاور احد

قبل ان ينفذ اللى فى دماغة

فماذا فعل الحاج عبدالله    ذهب الى اخوة شلبى وقالوا انا عيزك فى موضوع مهم

رد شلبى خير يا خويا ان شاء الله

رد الحاج عبدالله خير ان شاء الله يا خويا

انت عارف اللى انا وصلت لسن الستين  ولحد دلوقتى  ربنا مارزقنيش بعيال

رد شلبى دى حاجة بتاعة ربنا يا خويا ومالناش دخل فيها وانت ومراتك

ياما روحتوا لدكاترة ياما

رد علية الحاج عبداللة ايوى وانا جيتلك عشان كدة

قالوا شلبى تحت امرك يا خويا

قال الحاج عبدالله طب اسمعنى كويس

انا خلاص زى مانت شايف بقيت فوق الستين وصحتى على ادى

ومعنديش لا عيل ولا حد يساعدنى  وانت كدة كدة اللى هاتورثنى بعد ما اموت

الف بعد الشر عليك يا خويا

اسمعنى بس يا شلبى   انا هاكتب العشر فدادين اللى عندى باسمك بيع وشراء

بشرط انك تقوم  برعايتى  انا ومراتى

شلبى   اية اللى بتقولة دة ياخويا ربنا يديلك الصحة

الحاج عبداللة  اللى انا قولت علية وهو اللى هايمشي

شلبى   اللى تشوفوا يا خويا

 

وفعلا قام الحاج عبدالله ببيع العشر فدادين باسم اخوة شلبى

كل هذا ولم يخبر الحاج عبداللة زوجتة حميدة باى شئ

وعندما علمت بالآمر حزنت حزنا شديدا ولكن وقع ما وقع

 

 

قدرة ربنا

يشاء الله سبحانة وتعالى بعد اكثر من عام ان تتعب السيدة حميدة وتذهب الى الطبيب

فايخبرها  بأنها حامل  نعم السيدة حميدة حامل طبعا الحاج عبدالله هايجنن من الفرحة

ذهب الحاج عبدالله الى شلبى اخوة واخبرة بالخبرالسعيد وقال لاخوة شلبى انا عيزك ترجع لى

خمس فدادين من العشرة وتبقى انت خمسة وانا خمسة

رد علية شلبى  هو انا كنت ضربتك على ايدك عشان تبيع لى حاجة دى ارضى ومش هاسيبها

نزلت هذة الكلمات مثل الحجارة على رأس الحاج عبدالله  وبعد ان كان صاحب عشر فدادين اصبح

يعمل اجير عند الناس

 

 

عودة الحق

 

ولكن قدرة الله فوق كل شئ بعد عدة شهور من العذاب للحاج عبدالله وزوجتة

يشاء الله ان يقع حادث لشلبى وزوجتة واولادة ويمتون جميعا فية ويرث الحاج عبداللة

اموالة مرة اخرى وتعود الية العشرة فدادين وفوقهم ذريتة

google-playkhamsatmostaqltradent