قول يا قلم














              اكتب يا قلم وقول
         وخلى السطور فوق بعض
           مفيش كسوف هانقول
   والجدع فيهم يرد

اكتب يا قلم واملى الدفاتر
وان خلص الحبر خد م الدم
واحكى ع الخاين والغادر
سقيناة الشهد  سقانا السم

احنا اللى حرمنا عنينا النوم
    عشانهم هما تنام عنيهم
 وبعنا العمر يوم ورا يوم
    لاء وادينا تمنا ليهم

واحنا اللى شربنا من دموعنا
  برضوا عشان نسقيهم الشهد
  ماكفهمش الغدر بينا
   جم  وهدوا فينا هد

  كل نعمة انتوا فيها
  ما جتش الا من تعابنا
  ريحة تعبنا واضحة فيها
   وكل حتة  فيها عرقنا

لولا  كتافنا  ما كنتوا ظهرتوا
ولا كان ليكم صوت مسموع
هانقول اية ما خلاص شبعتوا
  الله يرحم زمن  الجوع






 


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

علمنى اغنيلة معدلة

فين الطيبين

اتصل بنا